Callcenters arbetsmetoderna – arbete med telefonnummerblock

Tack vare mobil- och smarttelefoner är det helt vanligt idag att vara ständigt tillgänglig. Trots att det finns många fördelar med det, kan den ständiga tillgängligheten snabbt blir en förbannelse, speciellt när man ofta får ej önskvärda samtal.

Ett företag, talrika telefonnummer – möjligt genom telefonnnummerblock

Många känner till problemet: man blir ringt till av ett okänt nummer och det är ett callcenter som står bakom samtalet. Ofta ringer ett företag med olika nummer och man frågar sig hur det kan vara möjligt. En möjlighet är att generera och mellankoppla telefonnummer via Voice over IP för att dölja det faktiska telefonnumret. Dessutom ansöker många callcenter om så kallade telefonnummerblock. Ett sammanhängande telefonnummerblock består av flera telefonnummer som börjar med samma siffror. I det offentliga telefonnätverket innehåller ett block fram till 1000 telefonnummer. Några företag med stort samband till telekommunikation har även fram till 10000 telefonnummer för att köra deras telefonisystem. På ett annat sätt kan ett telefonnummerblock omfatta samtliga anknyttningar till ett telefonisystem som är tillgänglig genom olika direktnummer.
Telefonnummerblockens största fördelen är att företag får möjligheten att använder direktnummer. Det betyder att särskilda samtalspartner kan nås direkt genom deras anknyttningar från både intern och offentlig telefonnätverk så att konsumenter måste inte ringer till företagets växeln eller en annan myndighet. Dessutom möjliggör blocken att konsumenter kan identifiera vilket nummer tillhör vilket företag.

Många callcenter använder olika telefonnummer

I praktiken finns det dock även callcenter som använder telefonnummerblock för deras samtal. Konsumenter kan däremed blir ringt till från olika nummer och ofta är det telefonförsäljare eller lotterier som står bakom det. Många callcenter förväntar sig att de som blev ringt till blockera numret på deras mobil- eller smarttelefon och så kan inte nås igen av callcentren. Därför ansöker de om telefonnummerblock så att de har många nummer till förfogande. Ju flera block ett företag har, desto flera nummer har det. Blockerar en konsument ett nummer eller blir ett nummer avstängt, finns det dessutom många nummer kvar för callcentren att köra deras affärer. Du som telefonägare skulle därför inte vara förvånad över det att det kan alltid står detsamma företaget bakom olika numren.

2 reaktion på “Callcenters arbetsmetoderna – arbete med telefonnummerblock

  1. Pingback: Veckans topp-3 lista och nyheter om tellows-appen | Tellows Blogg

  2. Pingback: Varning för bluffakturor från 121.nu | Tellows Blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *