Kritik mot NIX för mobiltelefoner

Under de senaste dagarna fanns det en diskussion i Sveriges nyheter angående planer att skapa ett NIX-register för mobiltelefoner. Det låter ju bra i första ögonblicket men dessutom finns det också kritiska röster. Problemet är att registret ledar till en ökning av säljsamtal till mobiltelefoner eftersom idags etiska regler ska därmed slopas. Förslaget stöter på motstånd av både konsumentverket och kunsumentombudsmannen Gunnar Larsson. Han kommenterade:

I dag finns det redan ett fullt fungerande förbud mot att ringa säljsamtal till mobiler såvida det inte är till en befintlig kund. Vilka har beslutat om det? Ja, det har branschen gjort. Det står så i deras egna etiska regler. Ändå vill samma organisationer nu kasta förbudet på tippen och ersätta det med ett nytt nix-register för mobiltelefoner. […]
Konsekvensen blir att alla mobilanvändare som även i fortsättningen vill slippa säljsamtal (totalt finns det 13,7 miljoner mobilabonnemang i Sverige) nu tvingas att nixa sig. Innan det har hunnit ske blir det fritt fram för telemarketing-företag att ringa säljsamtal till mobiltelefoner. Det är lätt att tro att det är det egentliga motivet bakom de båda branschorganisationernas vilja att driva genom ett nytt nix-register. Att tjäna pengar. (källa)

De branschorganisationerna han pekar på är Swedma och Kontakta. Men hittills har NIX beslutat ingenting. Det låter verkligen konstigt att organisationerna vill avskaffa deras egna etiska regler och i stället möjliggör att alla kan nixa deras mobiltelefoner och på detta sätt väja telefonförsäljning. Men först ska antal telefonnumren som får nås för telemarketing vara flera gånger större än idag.

Axel Tandberg, pressansvarig på NIX, har även pratat om en idé att minska problemet:

[…] om branschen beslutade om NIX för mobiler så skulle man vara överens om att inte tillåta försäljningssamtal under en tidsperiod, så att folk hinner gå med i NIX för mobiler om de vill. (källa)

Vad tycker ni? Är det en bra idé med NIX för mobiltelefoner, eller är det bara en möjlighet för telemarketing-företag att tjäna pengar?

**********************************************************************************************************

Appen ska hjälper dig!

Tellows-appen ’Premium samtalsidentifiering’, som ska lanseras snart, ska hjälpa dig vid både idags och framtidens regler. När en telefonförsäljare ringer till dig identifierar appen den och du vet strax att du inte behöver svara. Det gäller även om du skulle vara NIX-registrerad och en försäljare försöker att nå dig på uppdrag av ett företag som du är kund hos.

Lanseras inom kort: appen ‘tellows premium samtalsidentifiering’
Besök oss på Facebook och gilla vår sida: facebook.com/tellows.
Använder ni pusha.se? Hjälp oss att nå flera personer och push tellows.se och blog.tellows.se.