Troligtvis känner många av er „NIX-telefon“ eller „NIX-registret“, en tjänst som vill skydda folk mot oönskad telefonförsäljning. Den existerar sedan 1999 och används av många privatpersoner. Varje person kan kostnadsfritt registrera sig på NIX-listan och på detta viset spärra sitt telefonnummer mot oönskade säljsamtal. Är telefonnumret spärrad så är företag inte längre tillåtit att ringa detta nummer på att försöka försälja någonting. Enligt marknadsföringslagen är företag skyldiga att kontrollera detta registret innan de ringer konsumenterna. Ignorerar ett företag NIX-registeringen och ringer dig ändå, så kan du anmäla de!
Sammanfattad låter det som en riktig bra sak. Men det finns många problem som åtföljer hela saken:
NIX-registret gäller bara för telefonförsäljning och inte skyddar mot marknadsundersökningar, samhällsinformation, politiska kampanjer eller religiös upplysning. Dessutom kan man inte spärra mobilnummer och hemliga telefonnummer. Finns det en tidigare kundrelation mellan ett företag och en kosument eller har konsumenten skriftligt tillåtit att bli kontaktat telefoniskt så är företaget tillåtna att ringa trots registrering. Företagsnummer kan inte registreras vid listan heller, det gäller bara för privata telefonnummer. Spärran är också inte verksam omedelbart: Försäljare och marknadsförare får bara uppdatera deras NIX-data alla tre månader, så kan de ringer tre månader och en vecka efter din spärr – men inte senare!
Största problemet är dock att många företag helt enkelt ignorerar spärran och ringer ändå. NIX föreslå några steg om detta händer. Så kan man skriftligt meddela företaget att man inte vill ha denna typ av samtal. Dessutom kan man kontakta Konsumentverket eller den kommunala konsumentvägledaren och be om deras hjälp. Sista stegen är att skriftligt anmäla företaget till DM-nämnden, den etiska nämnden för direktmarknadsföring.
Det finns alltså möjligheter att försvara sig mot oönskad telefonförsäljning, men även om man har spärran är det inget garanterad skydd. Om ett företag ångra att använda NIX-registret och struntar i konsumenternas önskningar, så är det besvärligt att värja sig mot det. Det kan vara en lång väg tills man lämnas ifred.
Tyvärr finns det fler och fler företag som inte bryr sig om registret och ringer privatpersoner ändå. Så trots att det kan hjälpa att vara registrerad finns det många som inte litar på NIX längre. Det enda alternativet till spärran är f n att skaffa sig ett hemligt nummer – sådana är nämligen svårt att få tag på.
I alla fall kan ni alltid låta bli att svara när ett okänt nummer ringer och sen söka numret på tellows.se. Då blir ni inte överraskade.
Vad tycker ni om NIX? Använder ni detta? Vad är era erfarenheter? Kommentera gärna artikeln och låt oss veta.
Anmälde mig till er för en dryg månad sedan men det ringer försäljare ändå. om det är lika mycket vet jag inte.
Mvh Rolf Jendborn
Hej Rolf,
tack för kommentaren. Vi är inte NIX, vi bara ville ge lite information om denna tjänst. Men som skrivit i artikeln: Spärran blir effektivt efter tre månader, så är det tyvärr helt normalt att du fortfaranda får säljsamtal. Vänta lite mer och sen blir det förhoppningsvis bättre. Men som vi skrev, många företag ignorerar NIX helt enkelt, det finns tyvärr inte mykcet du kan göra.
Ha det bra,
din tellows-team
Pingback: Kritik mot NIX för mobiltelefoner | Tellows Blogg
vart anmäler man företagen som ringa hela tiden?
Asking questions are truly nice thing if you are not understanding something entirely, except this post offers
pleasant understanding even.
Wow that was unusual. I just wrote an incredibly long
comment but after I clicked submit my comment didn’t show up. Grrrr… well I’m not
writing all that over again. Anyhow, just wanted to say
superb blog!
Go see it in the name website in my name thanks cheers.
goodbye.
This is a really good tip especially to those fresh too the
blogosphere. Short but very accurate information… Thank you for
sharing thijs one. A must read article!
Om du tittar upp numret på tellows.se du kan också lägga till företagets namn. Det finns ett fält för detta. Ledsen för dåliga kunskaper i svenska. Google Translate hjälpte mig.
If you look up the number on tellows.se you can also add the company’s name. There is a field for this. Sorry for bad Swedish skills. Google Translate helped me out.
Sorry for the inconvenience but I couldn’t find your comment anywhere! Thanks for your efforts and the compliments!
Wow, superb blog layout! How long have you been blogging for?
you make blogging look easy. The overall look of your website is
excellent, as well as the content!