Någonting rör sig i kampen mot oseriös telefonförsäljning: Efter klagomål på oseriösa telefonförsäljningen har blivit fler och fler reagerade Konsumentverket och Post- och telestyrelse. På 29 april krävde de i en gemensam pressmeddelande att lagen skärpas genom att skriftligt godkännande av avtal vid telefonförsäljning införas.
Konsumentverkets generaldirektör Gunnar Larsson och PTS generaldirektör Göran Marby både konstaterar att deras institutioner får ett ökande antal av anmälningar gällande oseriös teleförsäljning. Det berör nästan allting man kan köpa – från rakhyvlar till abonnemang för telefoni och bredband.
Trots att många konsumenterna nekar att ha tackat ja till något telefoniskt erbjudande får de avtalsbekräftelser eller fakturor. Många hotas med inkasso eller kronofogden också – så de betalar utav rädsla eller därför att de inte vet vad att göra åt saken. Ofta är en ljudfil „beviset“ för avtalet: telefonförsäljare spelar in när en konsument säger „ja“ i samtalets förlopp, oberoende vad detta „ja“ gällde! Det är svart att bevisa vad egentligen hände eftersom hela samtalet finns sellan inspelat och eftersom några försäljare också manipulerar dessa ljudfil!
Orsaken är att fler och fler oseriösa företag bedriver teleförsäljning eller anlitar oseriösa telemarketingbyråer. Som konsument har man möjligheten att ångra sig inom 14 dagar enligt distans- och hemförsäljningslagen. Om företaget har inte registrerat samtalet är det ändå mycket svart för den drabbade att bevisa den inte har ingått någon avtal.
Denna situation måste ändras! Därför kräver Larsson och Marby en skärpt lagstiftning som omfattar all telefonförsäljning och som gör en skriftligt godkännande av alla avtal obligatoriskt.
Sveriges Callcenter Förening (SCCF) invände i en officiell svar på ovanstående krav att telefonförsäljningen är en viktig försäljningskanal som har många nöjda kunder och tiotusentals anställda. De konstaterar att huvuddelen av företag som bedriver telefonförsäljningen är seriös och åberopa existerande etiska regler de arbetar med. Men inte alla som bedriver teleförsäljning är med i SCCF och det är svårt att kontrollera om alla som förpliktigas till dessa regler verkligen sitta fast på de!
Dessutom heter det: „Sett i relation till det totala antalet samtal (40 miljoner per år) är andelen klagomål försvinnande litet, 0,0001 procent.“ Allt detta låter ju bra, men de verkar glömma att inte alla som känner sig plågade av säljsamtal också klagar! SCCF påstår att kraven på skriftliga avtal skulle ledas till „en ökad, komplicerad och dyr byråkrati“ – men även om det vore lite komplicerad för försäljningsföretag, så skulle första prioriteten vara att kunderna är nöjda.
Vi hos tellows tycker att Konsumentsverkets och Post- och Telestyrelsens krav är en viktig steg i riktningen av en förbättrade konsumentskydd. När det blir svarare för företag och callcenter att lura folk och tjäna pengar på ett illegalt sätt, så kommer det kanske att bli färre irriterande och jobbiga samtal.
Vad tycker ni om debatten? Kommentera gärna – vi är nyfikna på era tankar!
Er tellows-team