Oönskade samtal, telefonförsäljning och telefonbedrägeri – vad du kan göra

De flesta känner till situationen: telefonen ringer och displayen visar ett okänt nummer. Kanske är det något viktigt – men kanske är det ett oönskat säljsamtal eller en bedragare. Det finns flera saker man kan göra, beroende på situationen.

Om ett okänt nummer ringer och du vill inte svara, så kan du söka numret på tellows.se. Där kan du hitta kommentarer och vår speciell „tellows score“ för många telefonnummer – det hjälper dig att bedöma om ett nummer är seriöst eller inte. Du är också alltid välkomna att kommentera själv för att hjälpa andra i samma situation. Hittar du inte numret hos Tellows så finns det många andra nummerupplysningssidor på webben som erbjuder bakåtsökningar.

Har du svarat i telefonen och det är ett oönskat säljsamtal så är första stegen att vänligt men bestämt säga att du inte vill ha säljsamtal och att be företaget att stryka ditt nummer från deras listor. Om de ringer igen kan du bara låta bli att svara eller, om det är möjligt, spärra numret i ditt telefon. För att undvika säljsamtal i helhet kan du registreras i NIX-registret. För mer information bara klicka här.

Dessutom är ett präventivt sätt att undvika säljsamtal att inte ge bort dina personuppgifter i tävlingar eller för något annat skull – annars kan det vara att du får oönskade samtal. Om ingenting hjälper kan du anmäla företaget till konsumentverket. Det är deras uppdrag att ta tillvara konsumenternas intressen och de hjälper gärna till. Tyvärr finns det ingen lag än som förbjuder oönskat telefonförsäljning, men företag är manat till att följer etiska regler om telefonförsäljning.

Många personer köper dock varor via telefon: För att inte bli lurad finns det några vidare enkla regler och tipps som Konsumentverket har sammanställt:

  •  Betala bara för varor du har beställt.
  •  Se upp för telefonförsäljare som erbjuder gratisprover. Det är inte så bra som det låter.
  •  Om ett företag kräver dig på pengar för varor du inte har beställt – meddela dem skriftligen via ett rekommenderat brev.
  •  Spara brev som du skickar. De kan vara bra att ha om det kommer nya krav.
  •  Du har alltid två veckors ångerrätt på varor du köper via telefon inom Sverige.
  •  Du är inte skyldig att betala bara för att det står inkasso på kravet.
  •  Lär dig dina rättigheter – ju mer du vet desto svårare är det att lura dig.

Glöm aldrig: du har en informationsrätt! Ett företag som ringer måste ge dig information om sitt namn och adress, varans eller tjänstens huvudsaklige egenskaper, den totala kostnaden (pris inkl. skatter och avgifter, leveranskostnader), information om ditt ångerrätt och om avtalets kortaste bindningstid. Dessutom har företagen skyldigheten att skicka en skriftlig bekräftelse på avtalet, skriftlig information om ångerrätten samt kontaktdater. Obs! Ångerrätten gäller minst 14 dagar om du har köpt någonting via telefon. Om du behöver mer hjälp så finns det en flertal webbsidor som erbjuder gratis juridisk rådgivande.

Och last but not least – om ditt nummer är redan med i en eller flera adressdatabaser och du har trakasserats för många gånger går det alltid att byta telefonnummer eller skaffa sig ett hemligt nummer. Trots att det är lite jobbigt kan det vara en stor befrielse.

Har ni några fler tips? Vad gjorde ni mot irriterande samtal och vad hjälpte bäst? Dela gärna era erfarenheter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.